sinaxar

1 septembrie – începutul noului an bisericesc

Timpul lui Dumnezeu este diferit de timpul nostru, al tuturor. Dumnezeu a creat Pământul și tot ceea ce este în el pentru a îi sluji Lui, pentru a-i aduce Laude în fiecare clipă a existenței.

Creștinii țin cont de 3 curgeri diferite ale timpului: calendarul civil, care are începutul la 1 ianuarie. Calendarul bisericesc, ce începe la 1 septembrie și calendarul liturgic, care debutează cu noaptea Sfintei Învieri. De ce aceste diferențe? Pentru că lumea a încercat să se adapteze trecerii vremurilor, dezvoltării, anotimpurilor, zilelor mai lungi și bune pentru muncă. În timp ce Biserica a rămas statornică cuvintelor psalmistului: ”Seara, dimineață și la amiază, spune-voi și voi vesti minunile Tale”.

hristos-invatand-in-templu_w747_h800_q100

Pentru a înțelege de ce sărbătorim astăzi Noul An bisericesc, să mergem la locul cel mai indicat pentru a ne lămuri, și anume Sinaxarul zilei din Mineiul pe luna septembrie:

”Trebuie să știm că Biserica lui Dumnezeu prăznuiește Indictul, luând obiceiul de la cei bătrâni. Căci era obiceiul la romani să se facă începătura anului de la acest Indiction. Că Indictionul la romani se zice poruncă și arătare. Și pentru că în această zi a intrat Domnul nostru Iisus Hristos în Sinagoga Iudeilor și dându-i-se cartea lui Isaia Proorocul, deschizându-o, a aflat locul unde era scris:

”Duhul Domnului peste mine, pentru care M-a Uns, bine a vesti săracilor M-a trimis, a vindeca pe cei zdrobiți la inimă, a propovădui robilor eliberare și orbilor vedere. A slobozi pe cei sfărâmați întru ușurare, a propovădui Anul Domnului cel primit. Apoi, dând cartea slujitorului, a zis: Că astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta în urechile voastre. Cât s-au și mirat popoarele de cuvintele Darului ce ieșeau din gura Lui”

Așadar, motivul pentru care astăzi este prima zi a Anulu Nou bisericesc este pentru că tot astăzi, conform Sfintei Tradiții, este și ziua în care Domnul Hristos a început propovăduirea Sa, lucrarea Sa de mântuire. Ori, fiecare zi din viața Bisericii, prin slujbele ei, prin rugaciunile ei, prin Laudele săvârșite, nu constituie altceva decât o retrăire a vieții pământești a Domnului.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s