duminici · praznice

Duminica a șasea din Post (Intrarea Domnului în Ierusalim – Floriile)

Sosit-au zilele mântuitoarelor Patimi ale Domnului. Începând cu slujba din Duminica aceasta, a șasea din Post, Duminica Intrării Domnului în Ierusalim, intrăm în Săptămâna Mare, săptămâna cea mai frumoasă din an, în care mergem alături de Hristos la Patimi și Răstignire, pentru a fi vrednici apoi de Învierea cea de a treia zi.

Pentru ca planul mântuirii să fie dus la capăt, era nevoie de prezența Mântuitorului în cetatea sfântă. Nu era pentru prima dată când Hristos este prezent în Ierusalim. Deși scrierile Sfintei Scripturi nu sunt foarte darnice cu astfel de detalii, este de presupus că Mântuitorul a petrecut de mai multe ori Paștele evreiesc în Ierusalim. Numai că, de data aceasta lucrurile sunt un pic schimbate. Intrarea Mântuitorului în cetatea Ierusalimului se face cu zgomot, bucurie, cu un alai cum numai împărații mai aveau. De unde această efuziune de bucurie la venirea lui Hristos?

Context istoric

Momentul Intrării Domnului în Ierusalim trebuie privit și în contextul istoric al momentului când a avut loc.  Asuprirea romană devenise din ce în ce mai greu de suportat. Prezența armatei romane, a unui guvernator, birurile plătite, toate acestea au crescut setea de război în rândul celor mai fundamentaliste grupări ale vremii. Pe de o parte erau acestea, pe de altă parte autoritățile religioase care, pentru a nu-și pierde influența și beneficiile, ar fi preferat să continue coabitarea cu romanii. Pe acest fond de insurecție, apare în zona Ierusalimului vestea despre marea minune a Învierii lui Lazăr. Aflând și că Hristos vine în Ierusalim, mulțimea începe să freamăte.

Parte din ea pentru că începe să își facă gânduri că un astfel de Om, pus în fruntea oștilor, ar nimici dintr-o simplă mișcare întreaga armată romană, cealaltă parte pentru că, aflând despre Mântuitorul și minunile Sale, începe să creadă că el este Mesia. Iată așadar contextul istoric în care își face Iisus intrarea triumfală în Ierusalim. Acum că știm aceste lucruri, ne va fi și mai ușor să înțelegem schimbarea de 180 de grade a celor care azi îl primesc ca pe un Împărat iar peste câteva zile vor cere Să fie răstignit.

intrarea_domnului_in_iersusalim4

Simbolistica Intrării Domnului în Ierusalim

În textul Evangheliei dar și în iconografie, avem câteva elemente extrem de importante, cu simbolistică aparte, legate de praznicul de astăzi:

– Mânzul asinei – există două perspective imagologice ale acestuia: prima, spune că asina este reprezentată de poporul evreu iar mânzul este poporul păgân, cel care îl și va accepta primul pe Hristos.  A doua îl vede pe mânz ca și omul mânat de poftele dobitocești, peste care se așează Mântuitorul, eliberând astfel omul de acest jug.

– Intrarea în Ierusalim, simbolizează și momentul instaurării domniei lui Hristos în Ierusalimul ceresc. Ierusalim în care vor fi parte toți cei aleși de Dumnezeu.  De aceea, în noaptea Învierii se și cântă: „Luminează-te, luminează-te, noule Ierusalime„

Evanghelia zilei: Ev. Ioan 12, 1-18

„Înainte de Paşti cu şase zile, a venit Iisus în Betania, unde era Lazăr, cel care fusese mort şi pe care îl înviase din morţi. Acolo I-au făcut cină şi Marta slujea, iar Lazăr era unul dintre cei ce şedeau împreună cu Dânsul la masă. Atunci Maria, luând o litră cu mir de nard curat, de mult preţ, a uns picioarele lui Iisus şi le-a şters apoi cu părul ei, iar casa s-a umplut de mirosul mirului. Deci unul dintre ucenicii Săi, Iuda al lui Simon Iscarioteanul, care avea să-L vândă pe Dânsul, a zis: de ce nu s-a vândut acest mir cu trei sute de dinari şi să se fi dat săracilor? Dar el a zis aceasta, nu pentru că îi era grijă lui de săraci, ci pentru că era fur şi, având punga la el, lua din ce se punea în ea. Iisus însă a zis: lăsaţi-o, căci pentru ziua îngropării Mele l-a păstrat. Pe săraci pururea îi aveţi cu voi, dar pe Mine nu Mă aveţi pururea. Şi din iudei, mulţime multă a aflat că este acolo şi au venit nu numai pentru Iisus, ci ca să-l vadă şi pe Lazăr pe care-l înviase din morţi. Atunci s-au sfătuit căpeteniile preoţilor, ca şi pe Lazăr să-l omoare, fiindcă din pricina lui mulţi dintre iudei plecau de la ei şi credeau în Iisus. Iar a doua zi, mulţimea de popor care venise la praznic, auzind că vine Iisus în Ierusalim, au luat ramuri de finic şi au ieşit în întâmpinarea Lui şi strigau: Osana, bine este cuvântat Cel ce vine în numele Domnului, împăratul lui Israel! Iar Iisus, aflând un asin tânăr, a şezut pe el, precum este scris: nu te teme, fiica Sionului; iată împăratul tău vine la tine, şezând pe mânzul asinei. Dar acestea nu le-au înţeles ucenicii Săi la început; ci după ce s-a preamărit Iisus, atunci şi-au adus aminte că acestea erau scrise pentru Dânsul şi că ei I le-au împlinit. Deci mulţimea care fusese cu El mărturisea cum l-a strigat pe Lazăr din mormânt şi l-a înviat din morţi. De aceea a ieşit poporul înaintea Lui, pentru că auzise că a făcut această minune.„

Predică la Duminica Floriilor – Preot Vasile Gordon

„Iubiţi ascultători,

Ceea ce nu înţelegeau ierusalimitenii acum aproape două mii de ani înţelegem noi astăzi, sperăm: „Mântuitorul a intrat în Ierusalim nu pentru un tron lumesc, ci ca Împărat al cerurilor, iar strigătul „Osana”, pe care şi noi îl repetăm cu toată fiinţa noastră, nu înseamnă „ajută-ne să rezolvăm problemele politice ale acestei lumi”, ci ajută-ne să ne mântuim, noi, familiile noastre, neamul nostru românesc, întreaga lume desigur, din robia păcatului şi a morţii.Căci aceasta înseamnă, în traducere, osana: ajută-ne, mântuieşte-ne!”.

Năzuinţa de mântuire sufletească nu exclude, bineînţeles, preocuparea legitimă pentru asigurarea unui trai material decent şi vieţuirea fericită în această lume. Căci Dumnezeu ne-a dăruit acest pământ, cu toate frumuseţile şi bogăţiile sale spre a ne bucura de ele. De aceea şi astăzi, când repetăm „Osana” şi ne gândim la mântuirea fiinţei noastre, cuprindem, totodată, în acest cuvânt consacrat toate aspiraţiile de mai bine, pentru noi, familiile noastre şi întreg neamul românesc.

Cu acest dor al sufletelor, păşind cu bucurie şi nădejde spre slăvita Înviere, strigăm încă o dată: „Osana! Binecuvântat este Cel Ce vine întru numele Domnului, Împăratul lui Israel!”. AMIN.„

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s