duminici · praznice · sinaxar

Duminica Pogorârii Sfântului Duh – Cinzecimea

În iconomia mântuirii noastre, există câteva momente majore, cu o semnificație și simbolistică religioasă aparte. Vorbim de momentul păcatului protopărinților, de promisiunea unui Răscumpărător. Apoi avem Bunavestire făcută de Arhanghelul Gavriil Maicii Domnului, Nașterea Domnului, Patimile și Învierea Sa.

Punctul final al acestor momente este reprezentat de Pogorârea Sfântului Duh,  de sosirea Mângâietorului, de împlinirea promisiunii lui Hristos de a dărui apostolilor harul care să îi ajute să meargă mai departe în toată lumea și să propovăduiască Evanghelia și credința în El.

Screenshot_183

De ce era necesară trimiterea în lume a Duhului Sfânt? O spune chiar Mântuitorul Hristos, la momentul Cinei celei de Taină, când le-a spus Apostolilor: ”Eu vă spun adevărul. Vă este de folos ca să mă duc Eu. Căci dacă nu Mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar dacă Mă voi duce, Îl voi trimite la voi (Ioan, 16:7) Sosirea Duhului Sfânt, Pogorârea Sa peste Apostoli, reprezintă începutul propovăduirii către toate popoarele lumii, începând chiar cu momentul Duminicii Cinzecimii, când Sfântul Apostol Petru a vorbit mulțimilor din diferite colțuri ale lumii și a convertit peste 3000 de oameni la creștinism.

Duhul Sfânt are, conform Proorocului Isaia, 7 daruri: duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al tăriei, duhul cunoștinței și al bunei credințe și duhul temerii de Dumnezeu (Isaia 11, 2-3). De la momentul Pogorârii Sfântului Duh și până la sfârșitul acestei lumi, lucrarea sa este continuă și reînoită în fiecare clipă. Duhul Sfânt este transmis de ierarh prin punerea mâinilor către preoții și diaconii noi hirotoniți, Duhul Sfânt este parte componentă a tuturor celor 7 taine bisericești și duhul Sfânt este cel care sfințește, prin invocarea de la Epicleză, Sfintele Daruri, transformându-le în Trupul și Sângele Domnului Hristos.

Sfinții Părinți ai Bisericii ne învață că două au fost momentele ieșirii Duhului Sfânt: prima, înainte de toți vecii, când a purces din Tatăl (Ioan 15, 26) și cea de a doua, la momentul trimiterii Lui în lume de către Hristos și Pogorârea peste Sfinții Apostoli în chip de limbi de foc.

Invocarea prezenței și ajutorului Duhului Sfânt nu este prezentă doar în rugăciunile preoților ci și în rugăciunile noastre zilnice: ”Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, carele pretutindenea ești și toate le plinești. Vistierul Bunătăților și Dătătorule de Viață, vino și Te sălășluiește întru noi și ce curățește pe noi de toată întinăciunea”.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s